افزایش ملموس قیمت لبنیات در سفره مردم قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ دی ۱۴۰۳) | کاهش قیمت در بازار ارز و سکه واردات طلا معاف از مالیات شد (۲۶ دی ۱۴۰۳) عضو کمیسیون عمران مجلس: ۷ میلیون مسکن در ایران کمبود داریم شرایط جدید ثبت‌نام زمین دولتی اعلام شد + لینک ثبت‌نام ریزش یا صعود بورس؟ | پیش‌بینی بورس در ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۳ مردم طلا را از سکو‌های اینترنتی بی‌هویت خریداری نکنند ساختمان‌های نوساز ملزم به استفاده از پنل‌ خورشیدی می‌شوند جزئیات افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین کشور اعلام شد قیمت طلای جهانی کاهشی شد (۲۶ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت دلار توافقی نیما (۲۶ دی ۱۴۰۳) | دلار حواله ۶۶ هزار و ۶۸۶ تومان قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۶ دی ۱۴۰۳) | انار کیلویی ۲۰ هزار تومان توزیع بنزین سوپر در ۵ جایگاه‌ سوخت در تهران (۲۶ دی ۱۴۰۳) + مسیریابی افزایش ناگهانی قیمت ملک در مکران | اخبار انتقال پایتخت به مکران موجب گرانی زمین و ملک شد انتقاد از افزایش نامتناسب حقوق | افزایش ۲۰ درصدی حقوق، سفره خانوار‌ها را کوچک‌تر می‌کند قیمت مسکن در دو منطقه تهران کاهشی شد (۲۶ دی ۱۴۰۳) افزایش ۴۰ درصدی قیمت شوینده‌ها در انتظار تصویب سازمان حمایت (۲۶ دی ۱۴۰۳) بختیاری: ۵۳۱ هزار جوان مستعد اشتغال در کشور زیر پوشش کمیته امداد هستند سفر هیئت تجاری اتاق بازرگانی ایران به تاجیکستان (۲۵ دی ۱۴۰۳) بیمه شخص ثالث در صدر شکایات مردمی؛ سهم بیمه درمان و بدنه چقدر است؟ فهرست جدید بدهکاران بانکی با ۷۹۰همت بدهی معوق منتشر شد آخرین جزئیات از جلسه کمیته مزد برای محاسبه دستمزد ۱۴۰۴ کارگران اعلام شد امروز کدام جایگاه‌های سوخت در تهران بنزین سوپر دارند؟ (۲۵ دی ۱۴۰۳) + آدرس زمان اعلام نتایج نهایی قرعه‌کشی آخرین طرح عرضه خودرو‌های وارداتی مشخص شد حراج سکه‌های ضرب سال ۱۴۰۳ چهارشنبه (۲۶ دی ۱۴۰۳) تداوم رشد قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی (۲۴ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولات ایران خودرو و سایپا (۲۴ دی ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی ۳ صندوق قرض‌الحسنه در خراسان رضوی پرواز‌های اروپایی از ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ از سرگرفته می‌شوند
سرخط خبرها

ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین

  • کد خبر: ۲۴۹۹۰۱
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین
با توجه به اینکه نقش سایر عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت مورد توجه قرار گرفته، این فرصت پیش آمده تا با مرور عملکرد بخش‌های گوناگون ریشه‌های ناترازی انرژی مورد واکاوی قرار بگیرد.

روز گذشته معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای گفت: «کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰‌تومان بفروشیم؟ فعلا کاری نمی‌خواهیم بکنیم، نگویند عارف گفت فردا می‌خواهیم آزاد‌سازی انجام دهیم.» عارف تأکید کرد: «آسان‌ترین راه متوجه‌کردن این مسئله به مردم است. کالا‌هایی که با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا به مردم می‌دهیم، چه نقشی در ناترازی انرژی دارد؟»

با توجه به اینکه نقش سایر عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت مورد‌توجه قرار گرفته، این فرصت پیش‌آمده تا با مرور عملکرد بخش‌های گوناگون ریشه‌های ناترازی انرژی مورد واکاوی قرار بگیرد. در سال ۱۳۹۷ واردات خودرو ممنوع شد و اکنون نیز که واردات خودرو آزاد شده، در عمل واردات قطره‌چکانی تأثیری بر بازار نگذاشته است. مقاومت در‌برابر واردات خودرو درحالی صورت می‌گیرد که بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، خودرو‌های ایرانی نسبت به استاندارد جهانی سه‌برابر بیشتر بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین به‌تازگی مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، گفته است مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰‌میلیون‌نفری است. این صحبت در‌حالی اعلام می‌شود که محدودیت واردات لوازم خانگی سبب شده تا بازار از کولر‌های گازی قاچاق اشباع شود؛ اما چرا مصرف انرژی در ایران به‌این‌سو حرکت کرده است؟

ریشه این مسئله را باید در سیاست‌گذاری‌هایی جست‌وجو کرد که به‌ظاهر به بهانه حمایت از تولید با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های مختلف و البته جوسازی‌های رسانه‌ای، نگذاشته بستر‌های سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان دیگرکشور‌ها در ایران فراهم شود. رانت‌های نهفته در فرایند تولید و عرضه خودرو شامل دسترسی به ارز ارزان، انواع تسهیلات بانکی، استخدام‌های بی‌رویه خودروسازان و ده‌ها موارد دیگر سبب شده تا زنجیره‌ای از ذی‌نفعان رانتی به وجود بیاید که نفعشان در تداوم عرضه خودرو‌های بی‌کیفیت است. 

ناترازی‌های امروز انرژی در کشور را باید در سیاست‌های محدود‌کننده‌ای یافت که به بهانه حمایت از لوازم خانگی داخلی از همکاری‌های مشترک ایران با تولیدکنندگان مطرح دنیا جلوگیری کرده تا بتواند سهم خود را از بازار ۶ میلیارد‌دلاری لوازم خانگی کشور افزایش دهد. اما مسئله برطرف‌کردن مشکل کمبود بنزین و ناترازی انرژی به چند تصمیم برای حذف دی‌نفعان رانتی محدود نمی‌شود. رانت به‌وجود‌آمده در این حوزه سبب شده تا در سال‌های گذشته قشری از مردم هم شکل بگیرند که معیشت آنها وابستگی شدیدی به تداوم همین سیاست‌های رانتی آسیب‌زا دارد.

به‌عنوان‌مثال رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، شبکه تعمیرکاران خودرو و شاغلان در صنعت خودروسازی و حتی شبکه توزیع اقلام اساسی همگی به‌نوعی توسط سیاست‌های رانت‌زا به گرو گرفته شده و همین کار سبب شده است تا هزینه اجتماعی هرگونه اصلاحی افزایش بیابد.

از‌این‌رو ابتدا برای حل مشکل ناترازی انرژی و مصرف بی‌رویه بنزین باید سیاست‌های ساختاری را که عامل این مسئله بوده‌اند، برطرف کنیم و سپس اصلاحات قیمتی را در دستور‌کار قرار دهیم؛ چرا‌که تا‌زمانی‌که مشکلات ساختاری رانت‌زا برطرف نشود، اصلاحات قیمتی فقط تسکین‌های موقتی بر ناترازی‌های انرژی خواهند بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->